Rabu, 4 September 2013

apa nak buat kalau kemalangan?

 Pernahkah anda mengalami kemalangan jalanraya? heheee entah mengapa entah saya nak cerita pengalaman ni untuk semua..
manalah tau sesiapa yang bakal dan susah dan akan dan mungkin ada kait mengait dgn kemalangan nanti boleh gunakan tips saya ni..
Sebagai orang yang dah mengalami kemalangan dah 2 kali teruk.. tapi say aje yang tak teruk..kete memang teruk.. kalau tengok kete..macam saya ni dah mati...
Ok .. kemalangan saya dua dua berlaku dalam cuaca hujan..sebab tu saya fobia bawa kete time hujan.
 Lepas peristiwa tu, kalau hujan saya akan stay lorong tengah..dan bawa dgn hati hati dan perlahan yang logik. Lagi satu nak ingatkan ni.. tips peribadi ye.. bukan professional.. sekadar kongsi cerita..
Tau tak napa saya kata kalau hujan tu saya nak bawa lorong tengah dan bukan lorong kiri sekali?
sebba masa kemalangan tu terjadi hari hujan lebat..kerana berhemah dan mungkin bagi laluan pada kenderaan yg lebih laju menggunakan lorong tengah dan lorong kanan. Biar  saya ikut lorong kiri..
Manalah saya tahu lorong kiri itu membawa bahana pada saya.
Lorong kiri selalu di gunakan kenderaan berat, jalannya banyak lubang dan bahaya.. bila hujan lebat banyak air tertakung pada lopak lubang dan kita tak nampak. Paling saya takut ialah punca kenderaan saya di luar kawalan..ialah saya pada ketika itu menuruni bukit.. rupanya air hujan yang lebat menyebabkan air menurun bukit tersebut dengan laju sekali.. Air seumpama air terjun itu bergerak laju bermula dari arah kiri kearah kanan tayar kenderaan. Air yang laju itu menukat haluan stering kenderaan saya dan kenderaan saya berpusing melawan arah bertentangan seperti membuat u turn ke arah lorong paling kanan. Nasib baik tiada kenderaan di lorong kanan ketika itu... Bayangkan lah kalau ada kenderaan lain di lorong laju itu? sah saya akan mati.!  Saya cuba betulkan stering kembali ke lorong asal.. tapi stering kete diheret kuat .. lepas ke malangan saya rasa sakit bahu yg teruk sebab saya cuba ubah stering tu.. supaya tak buat u turn tapi memang uncontrol.. sebab power air terjun tu jauh lebih kuat dari kudrat wanita saya.
Tambahan pula jalan ketika itu sangat licin. Saya paling tak suka sebab dalam report kemalangan kat balai polis tu tulis sebagai sebab kemalangan salah pemandu..iaitu saya cuai memandu.Siap kena denda lagi.. But ok la.. nak salahkan siapa lagi...? Apapun yang saya pelik, setiap kali saya balik kampong, time hujan..memang ada kemalanagan di tempat saya mengalami kemalangan itu, tempat yang sama. Kenapa tempat yang sama? baru minggu lepas melibatkan lebih kurang 4 biji kete.. tempat yang sama.. membuatkan say terfikir... benarkah dilaporkan cuai pemandu saja atau keadaan jalan raya juga perlu di ambil kira? Tak tahu berapa orang lagi yang akan kena lepas ni.
Masa saya diselamatkan.. saya berteduh di tepi jalan dgn payung tu.. ada sebiji dua lagi kenderaan terbabas.. tetapi saya tahu apa mereka lakukan dan saya belajar dr apa yg saya tengok dan apa yg salah buat salah tadi.  Sebab yang kat tepi bahu jalan dan saya boleh lihat apa yang pemandu kenderaan buat bila kenderaan mereka tak boleh di kawal seperti saya. Saya respect, dan saya boleh kata mereka mahir dan berpengalaman macam pernah bawa kete litar lumba. Mereka free kan gear dan cuba break.. dgn kudrat lelaki..dan kereta mereka mampu berhenti sebelum sempat berputar u turn macam saya ..tapi saya tadi tak buat mcm tu..sbb saya pakai kete auto.. Arghh memang saya panic gila saya masa tu..tak tau apa nak buat sebab memandu pun sorang. Tapi nak berteduh kat bahu jalan bahaya sbb mungkin saya kena langgar dgn kete lain yg memng hampir melakukan perkara yang sama seperti saya.

Ok la.. stop pasal tu.. ni pulak pasal kete tarik..dan bengkel..
Ni nak cerita juga.. kalau kereta anda kemalangan sila la keluarkan semua barang peribadi kesayangan anda daalm kete tu.. termasuk yg display kat cermin gantung ,yg dlm dashbox dan ruang seluruh kete anda..cd keset .. harta benda anda.. kalau ada sedara mara dtg lagi bagus.. pindahkan semua dlm kete yag anda nak balik.. sebab anda jangan alpa.. dan jangan harap.. benda yg anda tak ambik tu tetap ada kat kete tu bila siap di baiki nanti.. hilang.! confirm.. ramai yang ambik kesempatan masa kemalangan ni. Kalau ada apa apa hilang takde siapa yg akan mengaku..nasib baik saya jehis suka simpan plastic bag dlm kete.So masukkan semua barang dlm plastik tu.
Korang tau tak tyre spare saya ilang masa saya dapat kete yg dah siap baiki. Orang bengkel tu kata tyre sparte ti memamng takde masa diorang dpt kete tu utk di baiki... Sakit hati tak? siapa pula curi tyre tu. kete tu kete baru..tyre tu belum pernah guna.. mahal ooo... Tak terpikir pulak nak ambik tyre spare tu masa mereka tow kete pi bengkel.. Sabar je la... harap korang ambik la pengajaran
So, jangan harap barang kecik macam duit semua tu akan ada..sebab banyak tangan akan berurusan dengan kete tu sebelum di hantar ke bengkel.. dan kat bengkel tu pun kita tak tau siapa lagi boleh masuk dlm kete kita untuk ambik apa saja yg kitan tinggal kat kete kita...
Lepas tu kena hati hati ambik orang yg tarik kete tu.. diaorang tu nak anta kat bengkel yg diorang dpt komisyen tinggi je.. Kadang kadang di hantar ke bengkel yang kita tak tahu, jauah dari kita entah mana mana lagi.... padahal kita duk KL. Sila ambik no phone orang yang deal tu... dan tanya betul betul mana kete nak di hantar sebelum bagi mereka uruskan- kalau kenal orang tu bagi baguih. Susah la nak monitor pe la diorang buat kat kete kita..
Tapi memang la first sekali diorang akan antar kat balai polis yg kita nak report accident tu dulu.. pastu baru la proceed dgn bengkal dan insurance bagai. Saya masa tu dah memang muak pucat abis.. tambah adgn basah kuyup dek ujan.. emmm balik dulu la mandi .. makan rehat thenn baru buat report polis. sbb takde kemalangan nyawa. Kalu tak tau tahu la...
Membebel la saya ni.. cukup la.. tapi harap sesiapa yg baca dapat la pengalaman skit.. kongsi je..





Tiada ulasan:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails