Sabtu, 2 Mac 2013

masak rasam

salam.. hari ni masak rasam...
Terus jek ambik gamba..
Kot ada yang nak tau macammana masak rasam.. boleh la kongsi yek..
Tapi jangan la kutuk, sebab ni resepi memang nak kasi cepat je.. tak de masa nak ambik herba yang di kisar satu satu..



bahannya.
serbuk rasam linggam ( nak pakai baba pun ok)



Jap ye.. Iklan heheeee.... ni nak cerita pasal baba dan lingam. Pesal saya suka lingam? sebab rasa rempah dia more - means kuat dari baba. Baba rasa rempahnya bagi saya light jee dan sesuai la untuk orang yang suka light, most malay suka baba dr lingam. Aku je melayu pelik.. suka lingam)

tapi untuk version ni aku mix keduanya sekali supaya lagi kaww.
ok yang lainnya
tomato
bawang merah
air asam jawa
sikit jintan
rempah campur campur tu..ada halba bagai..

jom masak.. senang je..
memula tumis bawang, dah agak kuning skit masuk la.. tomato bait jam pastu letak air asam jawa. Ni lagi satu nak bagitau. Air asam jawa tu biar masam ye. jangan masin. Sebab ada air asam yang masin je lebih. Tentang ni saya suka pakai asam jawa adabi yg tinggal guna je takde biji tu. memang masam takde masin. lepas tu letak rempah rasam dalam du asudu besar.. biar didih. tapi la kalau nak masuk rempah rasam tu masa menumis kan.. bancuh la dulu dengan air.
sebab kalau tak rempah tu akan hangus..rasam tak menjadi. sama gak kalau bawang hangus.. tak sedap langsung. Jangan lupa letak juga garam yek.
Rasam ni sedap makan dengan popodum.. tambah telur goreng. best..rasa masam tu macam tomyam berempah.. pandai la aku .. itu ikut lidah saya le..

2 ulasan:

wary berkata...

Ooo...br taw rasam dah ade rempah readymade...hihi...

serihati berkata...

ada rasam ready made..
bebaru ni tosai yg kena rendam lama tu pun dah ada ready made..tapi blum penah cuba


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails