Isnin, 11 Mac 2013

Buat Teh sedap

Gamba bi pinjam google
gambar yang lain original
Salam..
Hari ni entry biasa.. tapi best. Sejak kawin, hubby suka minum teh. Dulu tak pandai .
Now .. ok la.. Jom share cara buat teh sedap.

bahannya rasanya semua orang tahu...
Teh
susu
dah tu je....

Cerita jap. Teh selalunya kat umah kita guna teh boh, lipton. Ros, cap masjid, teh perisa mangga dan ada teh serbuk yang hancur tu.. Memacam la. Kat sini ada skit petua. Kalau nak teh sedap kombinasi teh boh an lipton memang kaw.
Hehehe.. selalu saya campur kan dua tiga jenis teh dalam satu balang dan goncangkan serbuk teh tu. Itulah teh yang bakal di gunakan untuk buat teh. Tapi jangan la campur teh yang berperisa manggo ye.. memang tak sesuai.
Susu lak.. pakai la susu pekat manis, kalau susu tepung atau susu segar akan mengubah rasanya lain skit.
First masak air dalam periuk, sampai mendidih. Lepastu masukkan teh. Biar mereneh sekejapo dengan teh tu. Kat umah memang ada periuk memang khas utk masak teh. Tapi ada yang tanya, kalau nak rendam air panas je boleh ke? Boleh .. tapi kalau tak kaw jangan marah. Sebab rasa teh yang di rendam dan teh yang di rebus berbeza. Teh rendam hanya kembang, tapi teh yang di rebuskan akan keluarkan semua aromanya- Agak keras skit.
Kalau nak rendam juga, guna air betul betul panas.
Satu cawan biasa tu guna tiga sudu teh tau.. Sebab nak buat teh susu perlu teh yang pekat.
Dah siap rebus , dan nampak warna dah pejat tu, masukkan dalam kole. Petua lagi.. kadangkala teh tak sedap sebba susu tak pecah. makna nya susu tu tak betul betul laurt dengan sempurna dan bergabung dengan teh. So, kalau takde kole, cuba guna bekas yang agak besar skit dari cawan untuk kacau dengan laju dalam bekas tersebut. Sebab tu kat kedai mamak dia tarik, nak bagi susu betuk betul mix sempurna dengan teh.
Dah siap tu kacau dengan satu sudu susu pekat manis. Emm . susu pekat manis yang baru kuar dari peti sejuk tu.. guna satu sudu tau.. kalau susu pekat yang duk luar peti sejuk letak dua sudu. Tahu tak napa? Sebab ambik susu pekat yang dah sejuk.. sukatannya sama dengan dua sudu yang air.
lepas tu adjustla skit.
Lagi satu...asik lagi satu je. lagi banayk sebenarnya... hehheehee  setiap kali buat teh, keseimbangan penting. Jadi teh tak kan pahit pekat tawar dan tak sedap. Kalau teh pekat susunya banyak. Kalau teh tu tak pekat, letak susu pula banyak, teh akan akan jadi manis. Kalau teh pekat, susu nya skit teh akan jadi pahit. Paling senang, buat teh yang pekat dan adjust susunya untuk keseimbangan yang terbaik.
Kalau teh tak pekat memang tak sedap.
minum teh skit pun cukup. Yang penting puas, cukup rasanya. huhuhuu.. sebab hubby ni tak de teh tak boleh idup.. tak paham aku. ada orang kata minum teh boleh jadi addict. tu yg pi kedai mamak tiap hari.

Banyak lak aku memebebel... tapi tak pe la. Dari suami pi lepak kedai mamak baik dia lepak kat umah. setakat nak buat teh tu.. kita pun hebat, kalah mamak tu.. but sekali sekali ok la...
hehheee...




5 ulasan:

harumanvee berkata...

assalamualaikum ... thanks bagi tips ... baru saya tahu teh tu perlu rebus dulu ...

harumanvee berkata...

assalamualaikum ... baru saya tahu yg teh tu perlu masak dulu ... thanks bagi tip ...

harumanvee berkata...

assalamualaikum ... baru saya tahu teh perlu masak dulu ... thanks for tips

seri hati berkata...

sesama harum...
memang kena masak baru rasanya keras dan bila letak susu dia akan balance.
lagi satu lupa nak tulis pakai sudu kecil dan kacau kedepan dan belakang..bukan bulatan.. kalau tak susu tak kembang dan pecah dlm teh tu..

Hanim Ismail berkata...

Slalu letak teh dlm air baru rebus..kira salah teknik la yer...takpe2..lepas ni nk try rebus air dulu dh mendidih br letak serbuk teh..tqvm

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails