Khamis, 10 Mac 2016

pokok mahkota dewa

Hari tu balik kampung tengok pokok herba keliling umah mak..

saja snap untuk kongsi.. pada sesiapa yang nak tahu ..
ini mahkota dewa

pokok mahkota dewa

buah pokok mahkota dewa.. rebus je air dan minum,, tak rasa pe.. tawar je.. tak pahit macam sesetengah herba

ni pokok sembung.. kami panggil
 Pokok sembung ni amat kami suka guna ketika demam.. ambik daunnya dan ramas dalam air lepas tu buat air usap kepala.. sungguh sejuk dan baunya harum.. air rasa macam air dlm peti sejuk bila ken akat kepala..
masa saya belaja kat dungun terengganu saya tengok pokok ni di biar melata.. takde orang tau kegunaan nya kot..
 ini pulak pokok bunga kantan. kepada sesiapa yang cuma tahu makan ..inilah pkok kantan yang korang suka tambah dalam asam pedas dan kuah laksa.. ambik dr pokok terus masak mmg sedap lagi..


seronok duk kampung semua nya kat tepi umah je... insyallah usia tua nanti nak duk kampung amin.. kalau allah panjangkan usia ku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails