Khamis, 5 Julai 2012

teruskan


 

Ingat lagi masa kecilku…

Bila orang tanya nak jadi apa ..aku akan kata aku nak jadi akauntan. Baik kg minggu lepas, entah mengapa aku sempat membuuka buku buku lama.. majalah sekolah.. aku menulis nukilan.. lawak pulak rasanya.. disana pun tercacat nama ku.. kelas.. dan cita cita.. aku mungkin tersenyum kalau masa tu aku tahu bahawa aku memang Berjaya menjadi seorang akauntan.

Bangga guru guru bila tahu aku Berjaya… tapi jauh di sudut hati ni… aku masih ad amasalah yg sama macam orang lain.. jemunya ke pejabat.. dan sekarang .. sedauh lebih sepuluh tahun bekerja dlm didang akaun .. aku kembali bertanya diri…

‘seronok sangat ke jadi akauntan?’ hatiku bersuara..

‘tak seronok pun.. nak angkat muka pun tak sempat.. nak bersosial? Jauh sekali… tak happy lansung.. keluar umah pagi balik dah nak malam.. keje keje keja.. macam jemu pun ada.. aku kawin pun nasib baik suami tu dtg opis selalu ..so kenal lee.. kalau tak kawin pun mungkin tak sempat… ‘

‘dah tu nama dulu nak jadi akauntan pesal?’

‘ Tu dulu zaman budak budak.. ingatkan kerjaya tu macam best je sebut….glamer’

‘ dah tu apa yg awak nak sebenarnya?’

‘I nak sentiasa ada duit.. tak yah keje dapat duit… boleh pi berehat dan keje sesekali sekala..freedomm’

‘dah tu buat la..’

 ‘gilake?.. utang umah, Kete, perabot belanja dapur ,mana nak cari? Cari jalan mati tu!’

‘so keje untuk pe?’

‘keje bukan sbb nak bayar utang… kalau tak .. tak ingin nak keje…’

‘cari la keje yg ko suka…’

‘mana nak dpt keje yg kita suka? MLM? Tak reti ..tak nak dan tak minat…’

‘Dah tu…?’



Apa yang you cari dalam hidup…? Aku mencari sebuah kebebasan .. bebas dr pergi kerja. Bebas dr memikirkan pasal utang dan selesa dgn apa yg ada… itu memadai.. selebihnya utk mak ayah ..kebajikan…. insyallah.

So do Lah!.... good luck. Doa pada Allah berusaha dan Tawakkal 

doa dhuha...


 

' YaAllah jika rezekiku masih dilangit, turunkanlah, dan jika di dlm bumi kelaurkanlah, jika sukar mudahkanlah, dan jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah...'

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails