Ahad, 18 November 2012

Harga sepinggan hidangan


Terhidang panas udang goreng bersalut tepung ragup di meja. Hanya satu pinggang, lebih kurang 20 ekor udang.. ad skit skit.. telur goreng ..alal ala butter prawn.  Cepatla makan..nnati tak crispy kalauu lambat makan.. Apa ni? Di ambil satu di cubit... pahit..tak sedap.. apa la awak ni..? suruh masak lain awak masak lain..? suruh buat satu awak buat satu... saya nak udang yg celup tepung tu...

Ye la udang camni la.. mcm mana lagi?

Isteri tunjuk muka seribu..

Suami mula tak puas hati...

Rupanya salah faham...suami faham dia nak cucur udang..
Isteri faham udang butter sbb dia kata crispy..

Tapi... renung renungkan lah...

Isteri bukan nak buat salah tapi tu yg dia faham .. ingat dia saja nak buat butter prown ke? Ko ingat senang? Senang lagi buat cucur tu tau!!!!

Walaupunh hidangan ringkas... sekadar sepinggan udang.. tapi komitmen nak buatnya..bukanlah senang... banyak prosesnya...nak buang kulit..nak kupas bwg ,,nak celup telur nak buat crispy ..nak goreng .. ianya adalah satu proses... yang tak semudah disangka..

Hargailah makanan isteri anda..walau sesimple mana pun... sebab setiap proses yg di buat adalah untuk anda sekeluarga.. bukan untuk dia.. yg kadangkala isteri makan ke tidak..takde siapa peduli.

 suami ingat senang ke nak masak? Kalau masak sesekali..  tapi isteri masak setiap hari berpuluh kali ...ingat dia robot tak penat?

 Masak tu satu proses.. bukan senang ..ada peraturan.. kena ada tu dan ini ..setiap menu berbeza.. dan isteri yg masak dlm keadaan penat dan tidak.. tak pulak kisah.. masa sedap..tak pulak puji terus.. tapi kalau tak sedap.. kat situ juga cakap tak sedap.. ada masa makan yg sedap dipuji kat situ juga.. setahun lagi baru nak cakap sedap nasi ari tu.. silap silap suami makan tanpa ingat satu suap pun untuk isteri yg masak..

Ok la puji tu semua tak pe lupakan.. bukan isteri harap pun. Tapi jgn la marah pada masakan yg di salah faham.. bukan dia jahat nak masak salah.. lesianla kat isteri kamu. Kalau suami terror buat la kerja isteri.. seminggu pun dah cukup... barulah faham apa rasa kalau di marah just salah faham nak makan pe...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails