Rabu, 2 September 2009

BERSEDEKAH ?

DAH RAMADAN..selalunya ramai bersedekah... mengejar apa pun tak beranmi nak uraikan ..tapi sendiri mau ingat.. nak apa itu yng pasti kita dapat.

aku terkedu bila seorang ibu tunggal... yang tak de pencarian. tetiba ingin sedekah semua duit akaunnya pada asrama anak yatim... terfikir aku dia nak makan pe... hidupnye pun atas ihsan orang sekeliling. Tapi aku lupa rezeki itu milik allah...

ada yg tanya...mengapa... tetapi tetiba hatiku berdetik.... persoalannya perlukah kita kaya baru nak bersedekah... masalahnya ramai antara kita yang fikir mereka belum cukup kaya nak buat semua amal kebajikan ini... ye la diri sendiri pun belum cukupp.. macamana nak sedekah?

aku tanya pengurus asrama anak yatim..ada juga yang kata nak sedekah tapi tak sedekah.. nak hantar sahur..tapi tak sahur..samapi anak anak yatim tu tak makan sahur... macam ni punya manusia pun ada... pelik pelik... sian anak anak tuuu..

tapi terfikirkah kita..? sebelah kurma pun kita boleh bersedekah... tak perlu kaya. cukup makan untuk hari ni pun memadai...

ampunkan aku ya Allah... amal ku tunggu kaya..agaknya sampai bila anak adam ini rasa dirinya cukup kaya..sebab di atak pernah rasa cukup dengan apa yg ada.. astagfirullahhhhh!!!!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails