Bukan la penting sangat untuk aku luahkan perasaan. Kerja kerja
kerja… Itulah kehidupan aku. Aku rasa sama je dengan orang lain kat luar sana.
Apa yang aku nak luahkan biasa biasa je tapi jadi duri. Sebenarnya aku tak kisah kalau di beri aku kerja banyak pun ..aku suka kerja. Pada aku
kerja itu ibadah..majikan dah bagi gaji buat je la,.. sebab masa interview pun
ko setuju dengan bayaran tu.
Pasal kawan tu kerja skit gaji banyak tu..aku tak pernah
ambik pusing. Bagi aku tu rezeki dia. Biarlah..tapi yang aku bengang nya kalau
aku jadi bahan marah. Kalu salah aku takpe.. dah salah terima je la..jangan nak
salahkan orang kiri kanan.
Tapi yang aku tak boleh terima, orang lain punya salah aku
yg kena marah.
Aku dah ikhlas keje..guna harta dan masa keje untuk
keje..sebab aku di bayar. Masa aku di baya untuk kerja.. alat tulis computer untuk
kegunaan opis jadi aku dah amanah.. sbb aku nak rezeki halal. Maka secara automatic
masa aku kerj a lebih itu aku tak halalkan. Harap maklum. Sebab aku tak dibayar
OT macam orang lain.
Ketiga ..kerja aku yang takde kena mengena aku tetap lakukan
sebab aku fikir aku di baya..buat je jgn banyak soal. Tetapi aku cukup tak suka
bila aku kena compile semua data dari ramai orang dan orang tu sangat tak bagi
kerjasama..dan ada gak yang bos bos dr unit lain. Dengan berlagak cakap sibuk. Dan
aku kena marah sebab keje aku tak siap sbb data aku tak de. Aku tak suka team
work dengan orang mcamni..
Cukupla bagi aku team minah atau mamat spm yng bagi
kerjasama dari team graduate obersea yang belagak pandai tapi bodoh dan menyusahkan.
Klau aku cakap kasar..wajibla aku dib alas kasar..tapi sebab
ko kena marah dengan boss. .. ko marah aku balik. U just show me that u are not
good manager. U don’t know how to manage your stress. How to build your team to
be better. Tau marah je.. bukan penyelesaian. Itu bukan boa syg baik..
Mana strategi nya? Hahaaa..kalau ko nak korek sapa yang
salah sapa yang ko nak marah, sap ayg ko nak nagi surat tunjuk sebab.. ia akan
berakhir dengan buang masa.
Ko kena la fikirkan..cara supaya semua kesalahan tak jadi
lagi. Kalau staff tu buat ko ada Tanya apa masalah dia? banyak keje ke dia? Ko suruh
dia buat last minit keje? … sbb tu la salah. Betulkan.. kalau di abanyak keje. Ko
kena la bagi sesuai dgn kemampuannya.. kalau ko bagi last minit sbb tu dia
salah..ko sendiri cek la diri ko… ko yg buat keje lewat email dah berbulan
sampai..napa esok nak meeting baru hari ni ko minta staff report..? tu pun
pukul 5 sebelum balik?
Kalau cek salah tulis.. ko ada analisis cek tu under cek
urgent? Ko minta tukar dalm masa satu minit? Mana ada tak silap? Manage..do
research..
If bos nak tau kelenahan minta staff bagitau…aku percaya
rata rata staf boleh senaraikan apa yg bos tak betul..sebab mereka kenal macamna
u keje. Tapi bos suka staf yg menipu dan mengampu.. teruslah boss tenggelam
dalam buaian mimpi ..
'I m the boss I do the right things…'realiti u are not.. when u
not well how many staf doa for u? how many staff cry bcz of u..? how many staff
come and visit u ? They come becaz they respect u ? or they takut dgn u? think
think.
what make they ingat u? bcz ogf marah u?
because of baik hatinya u?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan